Spis treści
- Jednoetapowa korekta lakieru na niewielkie defekty
- Dwuetapowa korekta w przypadku głębszych uszkodzeń lakieru
- Dbaj o auto dla bezpieczeństwa karoserii
- Maksymalny potencjał polerowania jednostopniowego i dwustopniowego
- Najpopularniejsze pytania i odpowiedzi
Gama usług dotyczących dbania o karoserię rozszerza się nieustannie o kolejne metody. W tej dziedzinie na dobre zagościło już polerowanie jednostopniowe oraz dwustopniowe, czyli dwa skuteczne sposoby na przywrócenie blasku pojazdom. Na czym to polega i która opcja sprawdzi się w przypadku Twojego auta, dowiesz się z dzisiejszego artykułu.
Jednoetapowa korekta lakieru na niewielkie defekty
Im mniej inwazyjne działania, tym cieńsza warstwa lakieru usuwana jest z karoserii. O takich działaniach mowa w przypadku polerowania jednostopniowego, gdzie użyte pady i pasty polerskie mają niewielką ścierność. Powłoka lakiernicza zostaje więc naruszona w minimalnym stopniu, jedynie na tyle, aby usunąć:
- najdrobniejsze zarysowania (tzw. mikrorysy, widoczne jedynie pod światło),
- drobne hologramy, czyli ryski załamujące światło, a także wżery po ptasich odchodach,
- utlenioną warstwę lakieru oraz niezmywalne plamy po wodzie z opadów.
Jeżeli zatem na lakierze samochodowym niedoskonałości są umiarkowane, powłoka lakiernicza nie została głęboko uszkodzona, ta metoda wystarczy.
Prace wykonane przed doświadczonego fachowca bazujące na odpowiednich urządzeniach, akcesoriach oraz preparatach są kluczem do satysfakcjonujących efektów. Mowa tutaj o tytułowym jednym etapie, więc powierzchnia karoserii jest jednocześnie korygowana i polerowana. To standard w przypadku nowoczesnych rozwiązań, w których ma miejsce użycie pasty polerskiej i rozprowadzenie jej z użyciem profesjonalnej polerki samochodowej. Zależnie od potrzeb i oczekiwań, może być również zastosowane polerowanie ręczne.
Dwuetapowa korekta w przypadku głębszych uszkodzeń lakieru
W tym przypadku na pierwszym etapie używane są pasty o większych właściwościach ściernych a także twardsze pady polerskie. Celem jest usunięcie głębszych rys, obszerniejszych swirli oraz hologramów. Powierzchnia lakieru opracowywana jest bardzo precyzyjnie, aby nie doszło do uszkodzenia warstwy właściwej, barwnej. Zwłaszcza, gdy auto narażone jest stale na niekorzystne działanie czynników zewnętrznych, uszkodzenia mechaniczne, potrzebna może być metoda dwustopniowa.
Gdy specjalista oceni, że takich właśnie działań wymaga Twoje auto, przeprowadzone zostaną poniższe działania po oczyszczeniu karoserii i przygotowaniu jej do dalszych prac.
Etap 1.
Z użyciem past typu CUT (tzw. tnących) oraz odpowiednich padów polerskich usuwana jest warstwa wierzchnia lakieru bezbarwnego, a wraz z nią rysy, zanieczyszczenia, niedoskonałości. Po tym auto gotowe jest na etap drugi.
Jedynie najgłębsze rysy sięgają do warstwy właściwej, a te zdarzają się znacznie rzadziej
Etap 2.
To etap wykończeniowy, wpływający na estetykę. Z użyciem delikatniejszych padów polerskich oraz pasty o niewielkich właściwościach ściernych (delikatne pasty finishowe) opracowywana jest ostatecznie powierzchnia karoserii. Konieczna jest precyzja oraz staranność na każdym z elementów karoserii, ponieważ auto w efekcie ma lśnić, jak po wyjeździe z salonu.
Dbaj o auto dla bezpieczeństwa karoserii
Tak polerowanie jednostopniowe, jak i dwustopniowe, są metodami inwazyjnymi, dlatego nie powinny być przeprowadzane częściej niż kilkukrotnie w ciągu całej żywotności danej powłoki lakieru. Usuwanie nawet najcieńszej powierzchni lakierniczej, lecz często powtarzane, niesie ze sobą ryzyko naruszenia warstwy właściwej, a tym samym konieczność ponownego lakierowania. Warto więc zapobiegać powstawaniu rys i innych uszkodzeń.
Profesjonalna myjnia samochodowa to podstawa, tam do minimum ogranicza się ryzyko powstania zarysowań o szczotek myjących. Na co dzień należy niezwłocznie usuwać wszelkie zabrudzenia, zwłaszcza takie, które mogą wejść w reakcje z lakierem. Ponadto, warto zainwestować w woskowanie auta – tak chroniona karoseria jest mniej podatna na wnikanie substancji w strukturę lakieru.
Maksymalny potencjał polerowania jednostopniowego i dwustopniowego
Zwłaszcza w przypadku głębokich uszkodzeń oraz utrwalonych niedoskonałości nie zawsze jest możliwość uzyskania doskonałości, lecz jedno jest pewne – auto po zakończonej usłudze będzie wyglądać bardzo dobrze, o wiele lepiej niż przed polerowaniem. Niektóre defekty zostaną usunięte całkowicie, inne znacznie zredukowane. A już ich redukcja sprawi, że niedoskonałości zauważyć będzie można jedynie z bliska, patrząc pod odpowiednim kątem. W normalnym użytkowaniu auto może przy tym wyglądać perfekcyjnie.
Warto przeczytać: Jak ułatwić sobie czyszczenie samochodu
Najpopularniejsze pytania i odpowiedzi
Czym różni się polerowanie jedno- i dwustopniowe?
Polerowanie jednostopniowe jest mniej inwazyjne i usuwa niewielkie defekty lakieru. Dwustopniowe służy do usuwania głębszych rys i uszkodzeń.
Kiedy wybrać polerowanie jednostopniowe?
Gdy na lakierze pojazdu są umiarkowane niedoskonałości i nie jest głęboko uszkodzony, wystarczające może być polerowanie jednostopniowe.
Kiedy konieczne jest polerowanie dwustopniowe?
Jeśli auto posiada głębsze rysy, swirle, lub hologramy, które wymagają intensywniejszej korekty, zalecane jest polerowanie dwustopniowe.
Jak często można polerować auto?
Polerowanie, zarówno jedno- jak i dwustopniowe, nie powinno być przeprowadzane zbyt często, aby nie uszkodzić warstwy lakieru. Zalecane jest ograniczenie do kilku razy w ciągu życia powłoki lakieru.
Jak zapobiegać powstawaniu rys i uszkodzeń?
Regularne czyszczenie i woskowanie auta, unikanie szorowania i kontaktu z ostrymi przedmiotami, oraz korzystanie z profesjonalnych myjni samochodowych może znacząco zmniejszyć ryzyko powstawania rys.